top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

זה לא הולך בקלות עבור הצמד הריסון-סטארקי - It Don't Come Easy

כאשר אנחנו חושבים על הביטלס, אנחנו בדרך כלל חושבים על הצמד לנון-מקרטני. אבל בתוך להקת הביטלס היה צמד נוסף, הריסון-סטארקי. ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר היו חברים מאד טובים עוד מתחילת הדרך. כמו שג'ון הביא את פול ללהקה, ופול הביא אליה את ג'ורג', כך היה ג'ורג' זה שהביא את רינגו כשהציע את שמו כמחליף לפיט בסט. האתגר שניצב בפני הצמד הריסון-סטאר בתוך להקת הביטלס היה לתפקד תחת צלו הענק של הצמד האחר, לנון-מקרטני.


אחת הדוגמאות היפות לחברות שבין ג'ורג' לרינגו הייתה כשג'ורג' סירב לכך שהביטלס ייצאו לסיבוב ההופעות העולמי ביוני 1964 ללא רינגו, שנאלץ להתאשפז עקב דלקת בשקדים ובלוע. בסופו של דבר התרצה ג'ורג' והלהקה יצאה עם ג'ימי ניקול על כיסא המתופף, עד שרינגו הצטרף ללהקה, לאחר שהשתחרר מבית החולים.


החברות בין ג'ורג' לרינגו באה לידי ביטוי גם בתחום ההלחנה וכשביסס ג'ורג' את כישוריו כמלחין, הוא לא היסס לסייע לרינגו שהתקשה מאד בתחום הזה. כדוגמה לכך, אפשר לראות את ג'ורג' סרט Let It Be, מסייע לרינגו עם השיר Octopus's Garden, ומסמן עבור רינגו את האקורדים הנכונים על הפסנתר.

הנה קטע מתוך הסרט Let It Be שבו עובד ג'ורג' עם רינגו על השיר Octopus's Garden:


הנה קטע אודיו שבו עורך רינגו חזרות על השיר Octopus's Garden, שם אפשר לשמוע את ג'ורג' מסייע לו ותומך בו בהתלהבות:


דוגמה נוספת היא מהקלטת השיר You Gotta Pay Your Dues. ב-18 בפברואר 1970 נטל ג'ורג' חלק בהקלטות של השיר וניגן בגיטרה קלאסית, יחד עם קלאוס פורמן על הבס וסטיבן סטילס (מתוך Crosby, Stills & Nash) בפסנתר. ב-8 במרץ הוקלט השיר מחדש, תחת הפקתו של ג'ורג', כאשר רינגו על התופים, ג'ורג' שר, ופיט האם וטום אוונס מלהקת Badfinger שרים Hare Krishna. רינגו המשיך לעבוד על השיר שנוספו לו כלי נשיפה, הוסרה ממנו שירת ה-Hare Krishna, ואפילו הוחלף שמו ל-It Don't Come Easy. הקלטת השירה של ג'ורג' נועדה מלכתחילה להוות רפרנס עבור רינגו כך שהפעם הוקלט רינגו מבצע את השיר.


הנה השיר It Don't Come Easy בביצוע ג'ורג':


השיר It Don't Come Easy ראה אור כסינגל ב-9 באפריל 1971 והיה ללהיט הסולו הראשון של רינגו, כאשר ג'ורג', כמחווה של חברות, וויתר על חלקו בקרדיט והוא ניתן כולו רק לרינגו. It Don't Come Easy היה ההצלחה הראשונה של רינגו בקריירת הסולו החדשה שלו, והגיע למקום הרביעי במצעד הפזמונים בבריטניה ובארצות הברית. אין ספק שהסיוע של ג'ורג' היה משמעותי ביותר עבור רינגו אחרי ששני האלבומים הראשונים שלו, Sentimental Journey ו-Beaucoups of Blues נחלו כישלון מסחרי.


הנה השיר It Don't Come Easy בביצוע רינגו:


ב-24 בספטמבר 1973 יצא האלבום השלישי של רינגו, Ringo, אשר כלל את השיר Photograph שכתב יחד עם ג'ורג', והפעם שניהם הופיעו בקרדיטים. מדובר בלהיט נוסף של רינגו שהגיע למקום השמיני במצעד הפזמונים בבריטניה ולמקום הראשון במצעד הפזמונים בארצות הברית.


הנה השיר Photograph:


שיתוף הפעולה המוזיקלי בין ג'ורג' ורינגו קיבל ביטוי בשירים נוספים לאורך הקריירה המוזיקלית שלהם, כולל שירים שנכללו באלבומים של ג'ורג' ובהופעות שבהן הופיעו השניים ביחד, כגון הקונצרט לבנגלה דש. בעוד שהצמד לנון-מקרטני ידע עליות ומורדות, בעיקר בשנים הראשונות אחרי פירוק הביטלס, הצמד הריסון-סטאר נהנה מיציבות לאורך כל השנים אך תפס מקום יותר צנוע בקרב המעריצים.


11 views0 comments
bottom of page