top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

Let me take you down to Central Park

באפריל 1981, כארבעה חודשים לאחר הרצח הנורא, קיבלה מועצת העיר ניו יורק החלטה להקצות שטח מהסנטרל פארק בגודל של 2.5 דונם במטרה להנציח את זכרו של ג'ון לנון. מיקומו של השטח הוא מול הבניין דקוטה, בו התגורר ג'ון עם יוקו אונו ובנם, שון, ובשעריו נרצח, והוא מסלול הטיול המועדף על ג'ון ויוקו. יוקו, תרמה מיליון דולר למימון הקמת אתר הנצחה, ואדריכל הנוף ברוס קלי, הופקד על הנושא. בשנת 1985 הוקם במקום גן שמכונה The Garden of Peace, ואנדרטת בשם Imagine, כאשר השטח כולו קיבל את השם Strawberry Fields, על שם השיר של ג'ון, Strawberry Fields Forever.

תהליך הקמת Strawberry Fields לא הלך בקלות ונתקל בשתי בעיות גדולות:


הבעיה הראשונה הייתה התנגדותם של חברי מועצת העיר הרפובליקנים לרעיון להנציח את זכרו של ג'ון, והם הגישו הצעה נגדית, לפיה יהווה השטח אתר זיכרון לזמר בינג קרוסבי, בטענה שג'ון היה נרקומן ולא אמן שייצג את התרבות האמריקאית. בסופו של דבר, נציב הפארקים, הנרי ג'יי שטרן, הצליח לסכל את ההתנגדות של הרפובליקנים.


הבעיה הנוספת התעוררה כאשר יוקו פרסמה בעתון The New York Times קריאה למדינות העולם לתרום סלעים וצמחים מקומיים לטובת Strawberry Fields. מדינות רבות נענו לקריאתה ושלחו צמחים נדירים שלא כולם יכלו להיקלט באדמה ובאקלים של ניו יורק. מדינות אחרות שלחו, במקום סלעים או צמחים, פריטי אמנות שהצבתם לא עברה את תקנות העירייה. למשל, ספסל אריחים ממרוקו, מזרקה מצרפת, עמוד טוטם מהשבטים שבאיים האלאוטיים, אחלמה מפרגוואי ועוד.


בסופו של דבר, נשתלו ב-Strawberry Fields כמות של 150 עצים, 5,000 שיחים ו-20,000 צמחים רב שנתיים, שמייצגים 161 מינים של צמחים מרחבי העולם, ביניהם פרחי קרנית ששלחה הנסיכה גרייס ממונאקו, עצי שדר מבריה"מ, עצי מייפל מקנדה, נרקיסים מהולנד, ארז מישראל. באפן מפתיע, הבית הלבן לא נענה לבקשתה של יוקו, ואין ב-Strawberry Fields אף צמח שמייצג את ארה"ב. מבין פריטי האמנות שנשלחו התבקשה יוקו לבחור רק בפריט אחד, שיוצג במרכז האתר. יוקו בחרה בפסיפס עגול בצבע שחור-לבן שהוצע ע"י איטליה, ושבמרכזו המילה Imagine. בימי הזכרון לציום יום ההולדת של ג'ון ויום הרצח הנורא נוהגים מעריצים להתגודד סביב הפסיפס ולנגן משיריו.



6 views0 comments
bottom of page