top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

פול לא היה הבסיסט השמאלי הראשון של הביטלס

כאשר עזב סטיוארט סאטקליף את להקת הביטלס, בסוף שנת 1960, שוב עלתה בין חברי הלהקה השאלה מי ינגן בגיטרת הבס. תפקיד הבסיסט היה תפקיד שאף אחד משלושת הגיטריסטים של הביטלס לא רצה לקחת. לג'ון לנון, כמנהיג הלהקה, הייתה זכות הוטו הראשונה, לג'ורג' הריסון כנגן הגיטרה המובילה הייתה זכות הוטו השנייה, ופול מקרטני פשוט לא רצה כי חשב שלנגן בגיטרה זה הרבה יותר סקסי. לכן, כאשר קיבל סטיוארט 65 פאונד תמורת ציור שלו בשם Summer Painting, בסוף 1959, קפצו ג'ון ופול על המציאה ושכנעו אותו לקנות תמורת הסכום הזה גיטרת בס מסוג Höfner President 500/5 ולהצטרף ללהקה כבסיסט. אבל כשבחר סטיוארט להישאר בהמבורג עם בת זוגו, אסטריד, ולחזור ללימודי הציור שלו אצל האמן אדוארדו פאולוצי, ולנטוש את עמדת הבסיסט בלהקה, שוב עלתה השאלה מי יהיה הבסיסט במקומו. האם היה זה פול מי שבלית ברירה לקח לעצמו את גיטרת הבס וכך הפך לבסיסט של הביטלס? אז זהו, שלא...


לפני שהצטרף פיט בסט ללהקת הביטלס, הוא היה המתופף של להקה בשם The Blackjacks, שהוקמה בשנת 1959, ובה היו חברים גם קן בראון וביל בארלו על הגיטרות, וצ'אס ניובי על גיטרת הבס. זה המקום להזכיר, שלפני שהצטרף ללהקה The Blackjacks, היה קן בראון חבר בלהקת הקווארימן, בין ה-29 באוגוסט ל-10 באוקטובר 1959, והופיע איתם במועדון הקסבה


שבע שנים לפני שהגיע ללהקת The Black jacks, בשנת 1952, היה צ'אס ניובי חבר בלהקת סקיפל בשם The Barmen Skiffle Group, ובין חבריה היה ביל בארלו. בשנת 1959 הוזמנו השניים, ע"י פיט בסא, שהיה חבר שלהם מבית הספר Liverpool Collegiate School, להצטרף ללהקתו החדשה, The Blackjacks. באפריל 1960 נאלץ צ'אס ניובי לעבור לאסקס, קרוב ללונדון, כדי לעבוד בחברה לכימיה, כחלק מחובותיו ללימודיו להנדסת כימיה. גם החברים האחרים עזבו את להקת The Blackjacks כדי להמשיך בחייהם, אם במסגרת לימודיהם ואם במסגרת הקריירה שלהם, וכך להקתם התפרקה. לכן, כאשר חיפשו חברי הביטלס מתופף קבוע, לקראת הביקור הראשון שלהם בהמבורג, ב-17 באוגוסט 1960, היה פיט זמין, ולא פחות חשוב, הייתה לו מערכת תופים. כך, הצטרף אליהם ברצון.


באוקטובר 1960 חזר צ'אס ניובי לליברפול להמשך לימודיו בקולג' St. Helen’s, וכשהגיע חג המולד יצא לחופשת לימודים, שבמהלכה שקיבל שיחת טלפון מחברו, פיט, שאמר לו "צ'אס, תגיע למועדון הקסבה. הביטלס רוצים לדבר אתך על משהו”. במועדון הסבירו לו ג'ון ופול שהם מזמינים אותו להצטרף אליהם כבסיסט. מבחינתם, זה היה הפתרון המושלם לשאלה מי ייקח את גיטרת הבס אחרי סטיוארט. צ'אס ניובי הבהיר להם שמבחינתו מדובר בתפקיד זמני, שכן הוא לא התכוון לוותר על המשך לימודיו, אחרי תום חופשת חג המולד. ג'ון ופול לא היו מוטרדים מכך משום שעדיין קיוו שסטיוארט רק לקח פסק זמן ותוך זמן לא רב יחזור ללהקה.


ההופעה הראשונה של הביטלס עם צ'אס ניובי, התקיימה בזכות מונה בסט, אמו של פיט, במועדון הקסבה, ב-17 בדצמבר 1960. הופעה זו רשמה הצלחה מאד גדולה והקהל, שזכר אותם בתור הקווארימן, כשהופיעו שם בשנת 1959, הבחין שהלהקה לא רק שינתה את שמה אלא יכולותיה עברו שדרוג משמעותי, בזכות החודשים האינטנסיביים של הופעות בהמבורג. ההופעה המצוינת של הביטלס מחקה את האכזבה שהייתה לקהל בתחילה, כשציפה להופעה של להקה גרמנית, בזכות הכרזות שנתלו לקראת ההופעה, שבהן נכתב: The Beatles, Direct From Hamburg, Germany (הביטלס, ישירות מהמבורג, גרמניה). עם הביטלס הופיעה באותו ערב להקה בשם Gene Day and the Jango Beats, שמאוחר יותר, תשנה את שמה ל-Earl Preston and the TT's.

ההופעה הבאה של הביטלס עם צ'אס ניובי התקיימה בזכות אלן וויליאמס, האמרגן הראשון של הלהקה. זה היה ב-24 בדצמבר 1960, ערב חג המולד, באולם גרוזבנור באלרום, בוואלסי, שמעבר לנהר המרזי. גם הופעה זו רשמה הצלחה גדולה. באותו ערב, הופיעה עם הביטלס גם להקה בשם Derry and the Seniors.


ההופעה הבאה של הביטלס עם צ'אס ניובי התקיימה בזכות בוב וולר, הדי ג'יי של מועדון הקאוורן, ששכנע את בריאן קלי לאפשר להם להופיע באולם לית'רלנד טאון הול, ב-27 בדצמבר 1960. קלי לא רצה בתחילה לעבוד עם הביטלס, אחרי שבחודש מאי של אותה שנה הם לא הגיעו בלי להודיע מראש, להופעה שארגן עבורם, שכן בחרו לנסוע לסקוטלנד כלהקת הליווי של ג'וני ג'נטל. בנוסף, כבר קבע קלי שבאותו ערב יופיעו הלהקות The Deltones, The Delrenas, ו-The Searchers. לבסוף, התרצה ואפשר לביטלס לתת הופעה של חצי שעה בלבד, שנערכה בהפסקה בין ההופעות של הלהקות האחרות.

לפני שפתחו בהופעה שלהם, עמדו חברי הביטלס מאחורי המסך כשבוב וולר ניגש אל המיקרופון והכריז: "גבירותיי ורבותיי, ישירות מהמבורג, הביטלס ..." ובאותו רגע ממש פתח פול בקול צרחני בשיר Long Tall Sally והקהל פשוט נדהם למשמע אוזניו.

חשוב כאן לציין שהקהל שהגיע לאולמות ריקודים, כמו לית'רלנד טאון הול, לא ממש התעניין בלהקות שהופיעו, והן פשוט סיפקו את מוזיקת הרקע לריקודים. כשהקהל ראה על הבמה להקה שחמשת חבריה לבושים בבגדי עור בצבע שחור, ופול צרח אל תוך המיקרופון כמו ליטל ריצ'רד, הם פשוט נעמדו במקומם והפסיקו לרקוד. תוך רגע מצאו כולם את עצמם עומדים מול הבמה מתלהבים בצרחות מהביטלס, שכהרגלם, סיימו את ההופעה עם השיר What’d I Say של ריי צ'ארלס. כשהגיע פול לחלק של השיר שבו הוא צועק "וואו! וואו! וואו! וואו!" התגובה של הקהל הייתה כל כך חזקה ונלהבת, שבריאן קלי חשב שהתפתחה קטטה ושלח את השוערים כדי להפריד בין הניצים. מרק לואיסון, היסטוריון הביטלס הנודע, כינה את ההופעה הזו כראשונה שבה פרצה התופעה שמאוחר יותר, בשנת 1963 ואילך, תקרא "ביטלמניה".


אחרי ההצלחה של אותו ערב, החתים קלי את הביטלס על סדרה של שתי הופעות בשבוע באולמות שונים ברחבי העיר, עד שבאפריל 1961, כששוב נסעו הביטלס להמבורג.


אחרי הופעה נוספת מאד מוצלחת, שהתקיימה במועדון הקסבה, ב-31 בדצמבר 1960, חזר צ'אס ניובי ללימודיו בקולג', ופול החליף אותו כבסיסט ובאפן סופי. מאחר וכמו פול, היה צ'אס ניובי שמאלי, הוא הפך לבסיסט השמאלי הראשון של הביטלס, ואילו פול היה הבסיסט השמאלי השני.


בחזרה בקולג', סיפרו חבריו של צ'אס ניובי אלה לאלה איך כל אחד בילה את חופשת חג המולד. אחד סיפר שיצא לחופשת סקי בשווייץ, אחר סיפר שנסע לסקוטלנד לבקר את הוריו, וכן הלאה. צ'אס ניובי סיפר "ניגנתי עם להקת רוק'נ'רול" בלי להבין עדיין את המשמעות ואת העתיד לקרות לאותה "להקת רוק'נ'רול" שנתיים מאוחר יותר. בתום לימודיו, בשנת 1968, נישא ניובי לבת זוגו, מרגרט, ונולדו להם שני ילדים. הם השתקעו באלססטר, שם עבד כמהנדס כימיה, ונסעו מדי פעם לליברפול לבקר את הוריהם. אף אחד לא זכר את תפקידו של ניובי כחבר בלהקת הביטלס למשך שבועיים, עד שבשנת 1985 פרסם פיט בסט את ספרו, Beatle!: The Pete Best Story, ובשנת 1986 פרסם מרק לואיסון את ספרו, !The Beatles Live. בשנת 1992 עשה ניובי הסבה מקצועית והפך למורה למתימטיקה, ובשנת 1998 פרש לגמלאות. באוגוסט 1999, בערב הפתיחה המחודשת של מועדון הקסבה, הופיע ניובי עם חבריו להרכב המקורי של להקת The Blackjacks, והדבר עורר בו חשק לחזור ולהופיע. הוא הצטרף ללהקה מקומית באלססטר, מקום מגוריו, בשם The Racketts, ומאז הוא מופיע לפחות פעם בשנה יחד עם The Pete Best Band במועדון הקסבה, במהלך שבוע הביטלס, המתקיים בשבוע האחרון של חודש אוגוסט. התמזל מזלי לראות אותו מופיע שם בשנת 2011 והוא היה ממש, אבל ממש טוב.


42 views0 comments
bottom of page