• Gaby Fiszman

סיפורם של שתי תמונות וגרם מדרגות אחד


הכרזה הרשמית של הסדרה Get Back של פיטר ג'קסון עשתה שילוב יפה בין עטיפת האלבום הראשון של הביטלס, Please Please Me לבין עטיפת האלבום Get Back שנגנז. שתי התמונות צולמו באותו מקום כשחברי הביטלס עומדים באותה תנוחה ורק הם עצמם נראים שונה. ההשוואה בין שתי התמונות אומרת הרבה על כל מה שעבר עליהם במשך שש שנים.


כשנדונו השם והתמונה של עטיפת האלבום הראשון של הביטלס, הציע המפיק המוזיקלי, ג'ורג' מרטין, לקרוא לו Off The Beatle Track ולהצטלם בגן החיות מחוץ לבית החרקים, על רקע זה ששם הלהקה הוא ה"חיפושיות". מרטין היה עמית כבוד של האגודה הזואולוגית של לונדון, שבבעלותה גן החיות של העיר, וחשב שיהיה רעיון טוב כפרסום לגן החיות שהביטלס יצטלמו שם. פול מקרטני שרטט כמה סקיצות לעיצוב התמונה עם הכותרת שנתן מרטין, שהציע את הצלם התיאטרון אנגוס מקבין, אתו עבד בעבר, למשימה. בסופו של דבר, הנהלת גן החיות דחתה את הבקשה של מרטין שהביטלס יצטלמו שם, ובמקום זאת, התבקש מקבין לצלם את הארבעה בסטודיו שלו.

בשבוע השלישי של חודש ינואר 1963 הגיעו ארבעת חברי הביטלס, כשהם לבושים בחליפות קטיפה חדשות בצבע חום, לסטודיו של אנגוס מקבין, שבביתו שבלונדון. הביטלס צולמו אך אף אחת מהתמונות הללו לא נבחרה לעטיפת האלבום, אם כי אחת מהן שימשה לעטיפה של ה-EP בשם The Beatles' Hits שיצא בספטמבר 1963 ואחרת לעטיפת האלבום Introducing The Beatles שהוציאה חברת Vee Jay בארה"ב בינואר 1964.

מאחר ועדיין לא הייתה להם תמונה לאלבום החדש, נקבע לאמצע פברואר 1963 סשן צילום נוסף בבניין מטה חברת EMI בלונדון. כך סיפר מקבין:

כשנכנסתי לבניין הסתכלתי למעלה אל המדרגות ושאלתי האם הבחורים כבר הגיעו. כשאמרו לי שכן, בקשתי שיגידו להם לצאת אל מעקה המדרגות ולהסתכל למטה וכך צילמתי אותם. הייתה לי רק את עדשת פורטרט רגילה, אז כדי לתפוס אותם נאלצתי לשכב על הרצפה על הגב וכך צילמתי מספר תמונות.


מרטין סיפר על כך:

התקשרנו לצלם התיאטרון אנגוס מקבין, והוא בא לבניין מטה EMI וצילם אותם ממש מהר, כמו שהוקלט התקליט. ולמרות החפזון, הרעננות של הביטלס פרצה החוצה ובאה לידי ביטוי בתמונה.

עם זאת, לא כולם היו משוכנעים לגבי התמונות האלה וב-5 במרץ צילם צלם אחר, ג'ון דאב שעבד עבור חברת EMI, תמונות של הביטלס במטה החברה, ובסביבתו. המטרה הייתה לצלם תמונות לצורך שיווק הלהקה, שעדיין הייתה לא מאד מוכרת, ולבחור מתוכן אחת לעטיפת האלבום הראשון. בחלק מהתמונות שצולמו באותו יום אפשר לראות גם את דיק ג'יימס, ג'ורג' מרטין ובריאן אפשטיין. פרט מעניין הוא שאפשר לראות בהן, כמו גם באלה שצילם מקבין בסטודיו ובגרם המדרגות, שרינגו סטאר, שהצטרף לביטלס רק כחמישה חודשים קודם לכן, עדיין לא אימץ את תספורת המופ טופ כמו יתר חבריו. בנוסף, צילם דאב את הביטלס עומדים מסביב למד חניה וגם כשהם במדרגות הכניסה לאולפני EMI. בסופו של יום, אף אחת מהתמונות הללו לא נמצאה מתאימה לעטיפת האלבום הראשון.

לבסוף הוחלט שאחת התמונות שצילם מקבין בגרם המדרגות שבבניין מטה EMI התשמש לעטיפת האלבום הראשון, שקיבל את השם Please Please Me. אבל היו עוד שלוש תמונות שצלם מקבין באותו יום ששימשו לעטיפות של תקליטים של הביטלס. אחת מהן הופיעה בעטיפת אלבום האוסף 1962-1966, שיצא בשנת 1973, וכונה האלבום האדום; אחרת הופיעה בעטיפת EP שיצא בנובמבר 1963 תחת השם (The Beatles (No. 1, ועוד אחת הופיעה בעטיפת הבוטלג (Come Together (The Beatles In The ‘90s שיצא בשנת 1996.

בשנת 1969, ביקשו הביטלס ממקבין לשחזר את הצילום שצילם עבור עטיפת האלבום Please Please Me, והפעם עבור עטיפת האלבום Get Back, שבסופו של דבר נגנז. התמונה הזו הופיעה בסוף בעטיפת אלבום האוסף 1967-1970 שיצא בשנת 1973, וכונה האלבום הכחול.


עטיפת האלבום Please Please Me הפכה את גרם המדרגות שבמטה חברת EMI למפורסם ביותר, עד כדי כך שכאשר בסוף שנות ה-90, עבר מטה EMI לבניין אחר, פורק גרם המדרגות ונבנה מחדש בבניין החדש.

23 views0 comments