top of page

המסרים הסמויים של המשפחה הרצחנית בשירי האלבום הלבן

Writer: Gaby FiszmanGaby Fiszman

הרוצח של ג'ון לנון, דייויד צ'פמן, הוא דוגמה למעריץ ביטלס אובססיבי ומעורער בנפשו שקטל חיים. והוא לא הדוגמה היחידה בהיסטוריה של הביטלס.


צ'ארלס מנסון, בחור אמריקאי שכתב שירים וביצע אותם בעצמו, שמע לראשונה על הביטלס בביקור שלהם בארה"ב בשנת 1964. מאז הוא הפך לאובססיבי בהקשר לביטלס. בסוף שנות ה-60 היה מנסון מנהיג של כת וקומונה שפעלה באיזור קליפורניה ונקראה על ידו ה"משפחה". הוא כינה את האוטובוס ששימש את חברי הכת Magical Mystery Tour ואת הבית שבו התגוררו Yellow Submarine.


בערב חג המולד של שנת 1968, כחודש אחרי שיצא האלבום הלבן של הביטלס, כינס מנסון את חברי ה"משפחה" ובישר להם על מלחמה אפוקליפטית שעומדת לפרוץ על רקע המתח שבין הלבנים לשחורים. הוא כינה את המלחמה הזאת בשם Helter Skelter, כשם השיר של הביטלס. בפברואר 1969 הודיע מנסון כי בכוונתו להוציא אלבום עם שירים שיעבירו מסרים מתוחכמים, כמו הביטלס, שיהוו טריגר לאותה מלחמה שחזה ויעוררו השראה בקרב בני הנוער הלבנים בארה"ב להצטרף ל"משפחה". הוא האמין כי גברים שחורים יבצעו פשעים אלימים מתוך תסכול על כך שאין בידם להשיג נשים לבנות, ויביאו להתפרצויות רצחניות ולסכסוך מהיר בין קבוצות הגזע. מנסון מצא רמזים ומסרים בשירי הביטלס שבאלבום הלבן למלחמה האפוקליפטית שחזה, כמו גם בספר ההתגלות של הברית החדשה.


ב-8 באוגוסט 1969 הורה מנסון לחסידיו לבצע סבב הרציחות שיציתו את המלחמה האפוקליפטית. מנסון אמר להם: "עכשיו הגיע הזמן להלטר סקלטר". למחרת, בלילה שבין ה-9 ל-10 באוגוסט, שוב יצאו בני ה"משפחה" בהוראתו לסבב רציחות. הם השאירו בבית קורבנותיהם כתובות בדם: כתובת אחת אמרה Healter Skelter והושארה על המקרר, כתובות אחרות שהושארו על הקירות אמרו Death To Pigs, Political Piggy, בהשראת השיר Piggies של הביטלס, ו-Rise, שהיא אי הבנה של מנסון לגבי המילה right שנשמעת מפי ג'ון בקטע Revolution 9. בספטמבר 1968 נעצרו מנסון וחברים מה"משפחה". אחת מחברות הכת התייחסה לאחת הרציחות כאל מעשה Maxwell's Silver Hammer, שfם השיר של הביטלס.


לפי דברי מנסון בשירים רבים מהאלבום הלבן היו מסרים סמויים עבורו בהקשר למלחמה האפוקליפטית שתבוא:

Revolution 9

עבור מנסון זה היה החלק המשמעותי ביותר מבחינת המסרים של הביטלס אליו בהקשר לאלבום הלבן. הצלילים, האפקטים והאווירה הכאוטית היו בעלי משמעויות רבות עבורו. גם המילה right (נכון) שמשמיע ג'ון לנון בקטע הזה התפרשה אצלו כמילה rise (התקומם). מנסון גם קישר בין Revolution 9 לפרק התשיעי של ספר ההתגלות בברית החדשה (Revelation 9). כך, המשפט החוזר על עצמו number 9 (מספר 9) היה בעיניו רמז לפרק הזה. בפרק התשיעי של ספר ההתגלות מצא מנסון הרבה רמזים לביטלס שקשורים אליו ולמאבק האלים. דוגמה אחת היא הפסוק האומר: and their faces were as the faces of me and they had hair as the hair of women (ופניהם היו כפני גברים והיה להם שיער כשל אשה) שמבחינתו הכוונה הייתה לביטלס ארוכי השיער, כמוהו. דוגמה אחרת היא המשפט האומר: And the four angels were loosed, which were prepared for an hour, and a day, and a month, and a year, for to slay the third part of men (וארבעת המלאכים השתחררו, הכינו את עצמם שעה, ויום, וחודש ושנה, להמית שליש מהגברים). מבחינת מנסון ארבעת המלאכים היו ארבעת הביטלס והמתת שליש מהגברים פירושו המתת הקהילה השחורה.


Helter Skelter

שורות כמו Look out Helter Skelter, she's coming down fast, yes she is (תסתכל החוצה הלטר סקלטר, היא יורדת מהר, כן) היו בעיניו הזהרה למלחמה. בערב חג המולד של 1968 אמר מנסון למאמיניו: האם אתם מבינים מה הביטלס אומרים? הלטר סקלטר יורד. הביטלס אומרים את זה כמו שזה


Revolution 1

השיר כולו היה עבור מנסון מסר שהביטלס היו בעד ההתקוממות הצפויה. שורות כמו When you talk about destruction, don't you know that you can count me out in (כשאתה מדבר על הרס, אתה יודע שאתה לא כן יכול לקחת אותי בחשבון) היו ברורות בקשר לצורך לבצע את הרציחות. השורה We'd all love to see the plan (כולנו

נשמח לראות את התכנית) בישרו שהגיע הזמן שיגלה את תכניתו ל"משפחה"


Blackbird

מנסון ראה בשורה All your life, you were only waiting for this moment to arise (כל חייך חיכית רק לרגע הזה) כמסר לקהילה השחורה להתקומם נגד הממסד הלבן


Piggies

מנסון האמין שהמילה piggies (חזרזירים) מתייחסת לממסד ושמשפט כמו Clutching forks and knives to eat their bacon (אוחזים מזלגות וסכינים כדי לאכול את הבייקון שלהם) הוא בעל משמעות קטלנית. המשטרה מצאה את אחד הקורבנות של רציחות ה"משפחה" כשסכין נעוצה בגרונו ומזלג בבטנו


I Will

המשפט: And when at last I find you, your song will fill the air sing it loud so I can hear you, make it easy to be near you (וכשסוף סוף אמצא אותך, השיר שלך ימלא את האוויר. שיר את זה בקול רם כדי שאוכל לשמוע אותך, זה מקל להיות על-ידך) התפרש אצל מנסון כמתייחס לישו והוא האמין שהוא ההתגלמות שלו


Honey Pie

המשפט Sail across the Atlantic to where you belong (לשוט על פני האוקיינוס האטלנטי לאן שאתה שייך) סימן עבור מנסון שהביטלס רוצים שיבוא אליהם, לאנגליה. והמשפט I'm in love but I'm lazy (אני מאוהב אבל אני עצלן) סימן שהביטלס אוהבים את ישו, כלומר אותו


Glass Onion

השורה I tell you, man, he living there still (אני אומר לך, בן אדם, הוא חי שם עדיין) היא מבחינת מנסון הזהרה מנביאי שקר, כמו המהרישי יוגי


Rocky Racoon

מנסון סבר שבמילה רקון הכוונה לקון שהוא מילת גנאי לאדם שחור. המשפט Rocky's revival (התחייה של רוקי) משמעותו, בעיניו, להתקוממות הקרובה של הקהילה השחורה


Sexy Sadie

שמה הפרטי של אחת מחברות ה"משפחה" היה סיידי (שם משפחתה היה מיי גלוץ). זה היה עבור מנסון סימן נוסף שהביטלס מכוונים את מסריהם אליו


Hapiness Is a Warm Gun

מנסון סבר שהשיר כולו הוא מסר לשחורים להתחמש נגד הלבנים


במהלך משפטו אמר מנסון:

זה הביטלס, המוזיקה שהם עושים. הם מדברים על מלחמה. הילדים האלה (הכוונה לבני ה"משפחה". ג.פ.) מקשיבים למוזיקה הזאת ומקבלים את המסר הסמוי.


בשנת 1971 מנסון הורשע במעשי רצח מדרגה ראשונה ובקשירת קשר לביצוע רצח ונידון למוות, אך עונשו הומתק למאסר עולם עם אפשרות לשחרור מוקדם, כשעונש המוות בוטל בקליפורניה בשנת 1972. הוא נפטר בכלא בשנת 2017, בגיל 83.


 
 
 

Comments


bottom of page