top of page

ההרפתקה הקולנועית של הביטלס עם המהרישי או...למה עזבו ג'ון וג'ורג' את האשרם של המהרישי? - חלק ראשון

Writer's picture: Gaby FiszmanGaby Fiszman

חברי הביטלס פגשו את המהרישי לראשונה בהרצאה שהעניק במלון הילטון בלונדון ב-24 באוגוסט 1967, ולמחרת נסעו לבנגור שבוויילס כדי להשתתף ברטריט שבהנחייתו. כבר אז דובר על כך שהביטלס יצטרפו בהמשך לרטריט נוסף באשרם של המהרישי ברישיקש שבצפון הודו. ב-15 בפברואר 1968 הגיעו לרישיקש ג'ון וסינת'יה לנון, ג'ורג' הריסון, פטי בויד ואחותה, ג'ני. כעבור ארבעה ימים הצטרפו פול מקרטני, רינגו סטאר ובנות זוגם, ג'יין אשר ומורין. במהלך מרץ הציע המהרישי לביטלס, להעניק לחברתם, .Apple Corps Ltd, זכויות בלעדיות להפקת סרט על המדיטציה הטרנסצנדנטלית, התנועה שהקים המהרישי, ועל הגורו דב, המורה של המהרישי.


ב-20 במרץ 1968 הגיעו לרישיקש ניל אספינל, מנכ"ל חברת .Apple Corps Ltd, ודניס אודל, המפיק המשותף של הסרט A Hard Day's Night, כדי לנהל משא ומתן על פרטי העסקה שהציע המהרישי. המטרה של אספינל הייתה לסכל את ההצעה של המהרישי, מכיוון שהביטלס היו עדיין תחת חוזה מול חברת United Artists, המפיקה של שני הסרטים שלהם, A Hard Day's Night ו-!Help. עפ"י החוזה עם United Artists היו הביטלס מחויבים להפקת סרט שלישי איתם, ואודל קיווה לשכנע את הביטלס שהסרט השלישי יהיה The Lord Of The Rings בהשתתפותם. המהרישי ניהל מול אספינל משא ומתן קשוח, כיאה לאיש עסקים ממולח ולא לאישיות רוחנית טיפוסית, והעסקה נחתמה. במקביל, עניין השתתפותם של הביטלס בסרט The Lord Of The Rings סוכל בסופו של דבר ע"י ספר הספרים, ג'יי. אר. אר. טוקין.


ב-26 במרץ 1968 עזבו אספינל, פול וג'יין אשר ללונדון. זמן לא רב אחר כך, ג'ון וג'ורג', שכנעו את אספינל לחזור לרישיקש עם צוות צילום ולהתחיל לצלם את הסרט. מה שהביטלס לא ידעו הוא שכבר באוגוסט 1967 העניק צ'רלי לוטס, נשיא תנועת ההתחדשות הרוחנית של מהרישי (Spiritual Regeneration Movement) מטעמו לקולנוען ותלמיד תנועת המדיטציה הטרנסצנדנטלית, אלן וייט, את הזכויות לצלם את סרט עם המהרישי והביטלס ברישיקש, וחברת Four Star Productions מהוליווד נבחרה כדי להפיק אותו. על כן, ב-4 באפריל הגיע לרישיקש לוטס וכעבור חמישה ימים, במהלך הלילה, הגיע צוות הצילום של חברת Four Star Productions. בבוקר של יום המחרת, התעורר ג'ון במיטתו לשמע הצעקה "אקשן", כשעל ידו במאי וצלם. ג'ון סילק אותם בחדרו ומאז נמנעו, הוא וג'ורג' לעזוב את חדריהם ולהגיע לאולם ההרצאות המרכזי, שהיה מרושת בתאורה ומצלמות. ג'ון וג'ורג' הבינו שהמניע העיקרי של המהרישי כלפיהם לאורך כל הדרך היה לנצל אותם לצרכי פרסום וקידום התנועה שלו. בכך התפוצצה העסקה לשני הסרטים, ואלה לא קרמו אור וגידים. אבל היחסים בין ג'ון וג'ורג' למהרישי עדיין לא תמו, אבל הארוע הזה היה יריית הפתיחה לסיום היחסים בהמשך.


13 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentários


bottom of page