top of page

ההקלטה הראשונה של ארבעת המופלאים

Writer's picture: Gaby FiszmanGaby Fiszman

כאשר שואלים מה הייתה ההקלטה הראשונה של הביטלס, בדרך כלל התשובה היא תקליט החובבים שהוקלט באולפן שהיה בליברפול בשם Phillips' Sound Recording Services (אולפן הקלטות שבו אפשר היה תמורת תשלום להקליט תקליט בעותק אחד או מספר עתקים, לפי התשלום) ובו ג'ון לנון וחבריו ללהקת הקווארימן הקליטו את In Spite of All The Danger (השיר היחידי הידוע של פול מקרטני וג'ורג' הריסון) ו-That'll Be The Day (שיר של באדי הולי). חברי הקווארימן באותה הקלטה היו ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון, קולין האנטון וג'ון דאף לואו. כמעט הביטלס העתידים אבל עדיין לא ממש שכן נכחו באותה הקלטה שלושה מתוך ארבעת המופלאים. יש כאלה שיגידו שההקלטה הראשונה של הביטלס היא של התקליט My Bonnie , שהוקלט בהמבורג כלהקת הליווי של טוני שרידן. אלא שבהקלטה זו השתתפו ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ופיט בסט. ושוב, אלה לא כל ארבעת המופלאים. ויש שיגידו שהתקליט הראשון של כל הארבעה הוא Love Me Do בגרסה של ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר. אלא שהייתה הקלטה מוקדמת יותר ובה כל ארבעת המופלאים.


ההקלטה הראשונה של חברי הביטלס בהרכב של ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר נעשתה בטרם הצטרף רינגו ללהקה והיא לא בוצעה בליברפול או בלונדון אלא בהמבורג.


בראשית אוקטובר 1960 חזר אלן וויליאמס להמבורג במטרה לוודא איך הביטלס מסתדרים שם, איך מסתדרים חברי הלהקה האחרת ששלח להמבורג, רורי סטורם וההוריקנס, ולבדוק האם יש ביקוש ללהקות נוספות שיוכל לשלוח מליברפול. כאשר אלן שמע את הביטלס על במת מועדון הקייזקלר הוא נדהם לגלות עד כמה הם השתפרו.


יום אחד שמע אלן את לו וולטרס, הבסיסט של ההוריקנס, שר עם הביטלס במהלך ג'ם סשן משותף על במת מועדון האינדרה כשזה היה סגור בפני הקהל. אז הגה וויליאמס את הרעיון להקליט תקליט עם לו וולטרס כזמר כאשר הביטלס, שלדעתו כבר היו טובים יותר מחברי ההוריקנס, ישמשו כלהקת הליווי. וויליאמס תמיד אהב את קולו של לו שהיה הזמר השני בלהקתו של רורי סטורם והיה זה ששר בדרך כלל את הבלדות. לצורך ההקלטה גייס וויליאמס את ג'ון לנון ופול מקרטני כזמרי ליווי, את ג'ורג' הריסון וטיי בריאן מההוריקנס כנגני הגיטרות המובילות ואת רינגו סטאר, שבאותם הימים היה המתופף של רורי סטורם וההוריקנס, כמתופף. לו וולטרס לא רק ישיר בהקלטה אלא גם ינגן על גיטרת הבס.


ההקלטה בוצעה באולפן Akustik שבניהול מר ברויל, הנמצא בקומה החמישית של בנין מול תחנת הרכבת של המבורג. כמו באותו אולפן בליברפול, גם כאן אפשר היה להקליט תקליט תמורת תשלום. יום ההקלטה נקבע לאחר הצהריים של יום שבת, ה-15/10/60. באולפן ההקלטות נכחו גם אלן וויליאמס וג'וני "גיטר" מלהקת רורי סטורם וההוריקנס, אך הוא לא השתתף בה. לא ידוע האם רורי סטורם היה נוכח באולפן ההקלטות אך ברור שלא השתתף בה שכן הזמר בהקלטה היה לו וולטרס. ידוע שפיט בסט לא השתתף ולא נכח באולפן, שכן באותה עת הוא היה במרכז העיר עסוק ברכישת מקלות תיפוף. לו וולטרס שר את Fever (של ג'ון דייבנפורט ואדי קולי), Summertime (של ג'ורג' גרשווין) ו-September Song (של מאקסוול אנדרסון וקורט ווייל). אלן וויליאמס שילם תמורת ההקלטה וביקש להנפיק לו שישה עותקים מהתקליט. כוונתו הייתה לנסות לבדוק האם יש פוטנציאל מסחרי להרכב המוזיקלי הזה.


לצערנו הרב אף אחד מששת ההעתקים של התקליט לא שרד, כמו גם אף מסמך המתעד את ההקלטה כולל אילו שירים נכללו בה, למעט העדויות של אלה שנכחו שם. פול, ג'ורג', רינגו, ג'וני "גיטר" ואלן וויליאמס העידו כי השיר Fever הוקלט. לגבי השיר Summertime, לא כולם מזכירים אותו אבל יש להניח שהוקלט ונכלל בתקליט שכן על פי תמונה של התקליט שקיימת נראה כי כתוב בו בכתב יד שלמישהו: Beatles+Wallters, Demo ו-Summertime. לגבי September Song, לו וולטרס וג'וני "גיטר" סיפרו שהשיר הוקלט. בצד ב' של התקליט לא הייתה מוזיקה אלא הקלטה של פרסומות למוצרים של חברת קלוקמן שהייתה הבעלים של הבניין שבו שכן אולפן Akustik.


ולמה הוקלטו דווקא שירים אלה? ידוע שהשירים Fever ו-Summertime היו ברפרטואר של רורי סטורם וההוריקנס ולו וולטרס היה זה שביצע אותם בהופעות. וככל הנראה, גם הביטלס נהגו לבצע את השירים Summertime ו-Fever בהופעותיהם בהמבורג. עם זאת, לא סביר הוא שהביטלס ו/או רורי סטורם וההוריקנס נהגו לבצע את השיר September Song, שכן מדובר בשיר מתוך מחזמר מ-1938 שלא התאים ללהקת רוק. יתכן ואלן וויליאמס בחר בשיר הזה כי האמין שבתעשיית המוזיקה בלונדון יהיה סיכוי טוב יותר לשיר מסחרי וקליט להשיג חוזה הקלטות.


ומה עלה בגורלם של ששת העותקים של התקליט הזה? בשנת 1963 מקור אישר למגזין Mersey Beat (של ביל הארי) שהתקליט עדיין קיים, או לפחות היה עדיין קיים באותה שנה. ידוע שהעותק של אלן וויליאמס נשכח על-ידו בפאב בלונדון אי שם בשנות ה-60; העותק שניתן לרורי סטורם נעלם עם התאבדותו ב-1972; העותק של לו וולטרס ניתן על-ידו לאשתו וזה נעלם לאחר הגירושים שלהם; העותק של טיי בראיין אבד עם מותו ב-1967. לא ידוע מה עלה בגורלם של העותקים של ג'ון לנון ופול מקרטני ומי יודע, אולי הם נמצאים בכספות של פול ושל יוקו אונו.


ופרט מעניין אחרון: אחרי שלו וולטרס, ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו סיימו לבצע את שלושת השירים, ביקשו ג'ון, פול וג'ורג' להקליט הקלטה נוספת עם רינגו (שהיה המתופף היחידי שנכח באותו יום באולפן) והפעם רק בביצוע שלהם ולא כלהקת ליווי של לו וולטרס (רק ארבעת המופלאים!!!) אך אלן וויליאמס סירב לממן הקלטה כזו במחשבה שאין בה סיכוי מסחרי.


54 views0 comments

Comments


bottom of page