top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

גנבה או השפעה?

כולנו מכירים דוגמאות רבות להשפעות המוזיקליות של הביטלס על מוזיקאים רבים אחרים. הפעם אני רוצה להביא דוגמאות להשפעות של מוזיקאים אחרים על המוזיקה של הביטלס, ולהעלות את השאלה האם זו גנבה או השפעה.


Love Me Do

הדוגמה הראשונה היא של השיר Love Me Do משנת 1962 והשיר Hey! Baby משנת 1961, של ברוס צ'אנל. הדמיון בפתיחת המפוחית מורגש מאד, כמו גם הקצב ע"י שילוב של תוף מרים, תופים וכפיים.


הנה השיר Love Me Do:


הנה השיר Hey! Baby:


I Saw Her Standing There

הדוגמה הבאה היא של השיר I Saw Her Standing There משנת 1963, והשיר I'm Talking About You משנת 1961, של צ'אק ברי. אם תאזינו לגיטרת הבס בשני השירים תמצאו שהנגינה בשניהם זהה. בספרו הסמי-אוטוביוגרפי, Many Years From Now, הודה פול שאכן הוא לקח את נגינת גיטרת הבס מהשיר של ברי אבל טען שזה לא פלגיאריזם. עם זאת, נגינת גיטרת הבס כל כך ייחודית שקשה להסכים,לדעתי, שזה לא נחשב לפלגיאריזם.


הנה השיר I Saw Her Standing There:


הנה השיר I'm Talking About You:


Ask Me Why

הדוגמה הבאה היא של השיר Ask Me Why משנת 1963 והשיר What's So Good About Goodbye משנת 1961, של להקת Smokey Robinson and The Miracles. מה שמאד דומה בשניהם זה לא הלחן או המילים אלא נגינת גיטרת הקצב. הביטלס סיפרו יותר מפעם אחת שהם העריצו את הלהקה הזו, כמו את יתר המבצעים של חברת Motown, ולכן קשה לחשוב שהדמיון הבולט מקרי.


הנה השיר Ask Me Why:


הנה השיר What's So Good About Goodbye:


Do You Want To Know A Secret

הדוגמה הבאה היא של השיר Do You Want To Know A Secret משנת 1963 והשיר I Really Love You משנת 1961, של להקת The Stereos. קל לשמוע שהמבנה המוזיקלי בשני השירים ממש דומה, אם לא זהה.


הנה השיר Do You Want To Know A Secret:


הנה השיר I Really Love You:


אולי בגלל שג'ורג' הריסון היה זה ששר את השיר שכתב הצמד לנון-מקרטני, Do You Really Want To Know A Secret, הוא הרגיש חוסר נעימות מהדמיון בין שני השירים, ולכן, כפיצוי, החליט לבצע אותו בשנת 1982, באלבומו, Gone Troppo.


הנה השיר I Really Love You, מאת ג'ורג' הריסון:


Girl

הדוגמה הבאה היא השיר Girl משנת 1965, והקטע המוזיקלי Zorba's Dance משנת 1964, של מיקיס ת'יאודורקיס.


הנה השיר Girl (נא להאזין החל מהדקה 2:00):


הנה הקטע Zorba's Dance:


I Feel Fine

בדוגמה הבאה נגיד שג'ון לנון פטור, לפי האמרה: הגונב מגנב פטור. בשנת 1959 הוציא ריי צ'ארלס את השיר What I'd Say ובו ריף בפסנתר מאד ייחודי. בשנת 1961 הוציא בובי פרקר את השיר Watch Your Step עם אותו ריף בדיוק אבל בגיטרה. בשנת 1964 הוציאו הביטלס את השיר I Feel Fine עם ריף גיטרה שלא משאיר מקום לדמיון.


הנה השיר I Feel Fine:


הנה השיר Watch Your Step:


הנה השיר What I'd Say:


הדוגמה האחרונה ממש מפתיעה וכמעט ולא מוכרת. להקת The Dave Brubeck Quartet הוציאה הוציא אלבום בשם Time Out, שמאד הצליח בעולם, כולל באנגליה ונחשב לאחד החשובים ביותר במחצית השנייה של המאה ה-20. כדי להמחיש את חשיבותו, אציין שהקטע המוזיקלי המאד מפורסם, Take Five, נכלל באלבום הזה.


הנה הקטע Take Five:


באלבום Time Out ישנו קטע בשם Kathy's Waltz ובו דבר מאד מעניין. אני מזמין אתכם/ן להאזין עד הדקה ה-1:10, ובמיוחד לשים לב לקטע שבין הדקה ה-1:01 לדקה ה-1:07, שם תשמעו 9 תווים שיהיו לכם מוכרים.


הנה הקטע Kathy's Waltz:


All My Loving

בוודאי שמתם/ן לב שבין הדקה ה-1:01 לדקה ה-1:07 נשמעת הפתיחה של השיר All My Loving משנת 1963, שכתב פול מקרטני. בוודאי חשבתם/ן שזה לא מפתיע כי יש הרבה מאד דוגמאות של קטעים מוזיקליים משנות ה-60, שבהם משולבים קטעים משירים של הביטלס וזאת, על רקע הצלחתם האדירה.. אלא שהאלבום Time Out, ובו הקטע Kathy's Waltz ראה אור בשנת...1959 (!!!), הרבה לפני שפול כתב את All My Loving..


כידוע, היה פול מקרטני חובב של מוזיקת ג'אז בהשפעת אביו, ג'ים, ולא סביר לחשוב שהניח שהוא לא שמע את האלבום החשוב הזה, כולל הקטע Kathy's Waltz לפני שכתב את השיר All My Loving.


הנה השיר All My Loving:


עם זאת, חייבים לומר שכל מה שהביטלס העתיקו או הושפעו ממנו, הם לקחו למקומות הרבה יותר גבוהים. גם בדוגמה של השיר All My Loving, פול ידע לקחת 9 תווים מתוך קטע מוזיקלי שלם ולהלחין על בסיסם שיר שלם ונפלא.


בפוסט הזה יוצגו שירים של הביטלס שהושפעו מאד, או אולי נגנבו, משירים אחרים. בחלק מהמקרים ההשפעות הן בעיבודים של ג'ורג' מרטין לשירים שהביטלס כתבו, רובם מקטעים של מוזיקה קלאסית, שזה התחום שבו קיבל ג'ורג' מרטין את השכלתו המוזיקלית.


If I Needed Someone

הדוגמה הראשונה היא השיר של ג'ורג' הריסון If I Needed Someone שיצא בדצמבר 1965:

השיר הזה, ובמיוחד נגינת הגיטרה, לא נכתב לפני שגו'רג' האזין לשיר The Bells of Rhymney, שיר משנת 1958, בביצוע של להקת The Byrds שיצאה באפריל 1965:


Yesterday

המנגינה של השיר Yesterday משנת 1965 הופיעה לפול בחלום ולאחר שהשמיע אותה לאנשים שונים והשתכנע שזו מנגינה שלו הוא המשיך לעבוד על השיר ולכתוב לה מילים. אמנם אין ספק שהשיר Yesterday הוא כולו של פול, אבל נראה שבמהלך העבודה עליו, לקח פול משהו משיר אחר בשם Answer Me, My Love, משנת 1953, אותו ביצע הזמר האמריקאי המפורסם נאט קינג קול.


הנה השיר Yesterday. שימו לשיר בין הדקה ה-0:25 לדקה ה-0:37:


הנה השיר Answer Me, My Love. שימו לשיר בין הדקה ה-0:33 לדקה ה-0:43, שם מופיעה, במקרה או שלא במקרה, המילה yesterday.


שימו לב לדמיון בין שני הקטעים. אמנם פול חלם את המנגינה של Yesterday אבל יכול להיות שהשיר Answer Me, My Love, גם היה מקור להשראה?


Twelve Bar Original

הדוגמה השלישית היא קטע אינסטרומנטלי שהוקלט במרץ 1966, בכוונה שייכלל באלבום Rubber Soul, אך יצא בחלק השני של פרויקט ה-Anthology. הכוונה ל-Twelve Bar Original:

הקטע הזה הושפע מאד, אבל ממש מאד, מקטע בשם Green Onions של Booker T. & the M.G.'s, שיצא בספטמבר 1962:


Taxman

הדוגמה הרביעית מעניינת במיוחד, והיא מתייחסת לשיר Taxman שיצא באוגוסט 1966, במסגרת האלבום Revolver:


בינואר 1966 עלתה לאוויר ברשת ABC האמריקאית סדרת הטלוויזיה Batman. הסידרה הייתה מאד פופולרית ושודרה עד מרץ 1968. הפזמון בשיר הנושא, הקורא Batman יותר מדי דומה לקריאה Taxman בשיר של ג'ורג':


ג'ורג' הריסון פעם סיפר שהיה מעריץ של הסדרה אך במקביל סיפר שלא הושפע משיר הנושא. אני לא יודע מתי הסדרה התחילה להיות משודרת בבריטניה אבל הדמיון כל כך גדול וסמיכות התאריכים די קרוב, כך שקשה לחשוב שמדובר בצירוף מקרים.

Eleanor Rigby

הדוגמה החמישית היא השיר Eleanor Rigby שיצא באוגוסט 1966 במסדרת האלבום Revolver. במיוחד כדאי להתרכז בכלי המיתר שברקע השירה של פול, שהם עיבודים של ג'ורג' מרטין:


בשנת 1960 יצא לאקרנים סרט האימה המופתי, פסיכו, של אלפרד היצ'קוק. ברנרד הרמן הלחין את המוזיקה לסרט. כדאי לשים לב לפס הקול ובמיוחד לכלי המיתר. די בלהקשיב ל-30 השניות הבאות של פס הקול כדי להבין מאיפה לקח ג'ורג' מרטין את כלי המיתר ל-Eleanor Rigby:


Good Day Sunshine

הדוגמה השישית היא השיר Good Day Sunshine שיצא באלבום Revolver באוגוסט 1966. כדאי לשים לב לקטע שמתחיל בדקה ה-0:20 ובעיקר במקצב של השיר:


עכשיו כדאי להקשיב למקצב של השיר Daydream של להקת Lovin' Spoonful, שיצא ביולי 1966:


כדאי להסתכל במראה של סולן הלהקה, ג'ון בי סבסטיאן, ובמראה של ג'ון לנון בקליפ Hey Bulldog ולראות שההשפעה לא הייתה רק מוזיקלית אלא ויזואלית:


All You Need Is Love

הדוגמה השביעית והמורכבת ביותר היא השיר All You Need Is Love, שיצא ביולי 1967, וגם כאן הכוונה לעיבודים של ג'ורג' מרטין לשיר.


בשיר All You Need Is Love משנת 1967, יש ארבע קטעים ששולבו כמעט אחד לאחד לתוך השיר:


הקטע הראשון בא מהשיר La Marseillaise, שנכתב בשנת 1792 ע"י המלחין קלוד ג'וזף רוז'ה דה ליסל, ושבשנת 1795 הפך להימנון הצרפתי. תקשיבו לקטע שבין הדקה ה-0:31 ל-0:38:


עכשיו תאזינו ל-8 השניות הראשונות של השיר All You Need Is Love:


מה שמעניין הוא שבעוד שהשיר של All You Need Is Love הוא שיר על האהבה כעל דבר שבני אדם זקוקים לו, ההימנון הצרפתי הוא שיר הקורא לצאת לקרב למען המולדת.


הקטע השני הוא Invention No. 8 in F major, שנכתב בשנת 1723 ע"י ג'והן סבסטיאן באך. כדאי להקשיב לקטע שבין הדקה ה-0.05 ל-0.09 בסרטון הזה:


עכשיו תאזינו לקטע שבין הדקה ה-2:53 ל-2:57 בשיר All You Need Is Love:


החצוצרן שמבצע את הקטע הזה הוא דייויד מייסון, שניגן גם בשיר Penny Lane.


הקטע השלישי הוא In The Mood משנת 1939, של גלן מילר. כדאי להקשיב ל-5 השניות הראשונות:


עכשיו תאזינו לקטע שבין הדקה ה-3:02 ל-3:11 בשיר All You Need Is Love:


הקטע הרביעי הוא Greensleeves, שהלחין, ככל הנראה, המלך הנרי ה-VIII בשנת 1580. כדאי להקשיב ל-20 השניות הראשונות:


ועכשיו תאזינו לקטע שבין הדקה ה-3:15 ל-3:20 בשיר All You Need Is Love:


בשיר All You Need Is Love ישנם שני קטעים משני שירים נוספים, Yesterday (דקה 3:15) ו-She Loves You (דקה 3:24 עד 3:32), אבל אלה קטעים של הביטלס עצמם, ולכן לא השפעות או גנבות מאחרים:


הדוגמה השביעית והאחרונה היא של השיר It's All Too Much מינואר 1969, שנכלל באלבום Yellow Submarine. תקשיבו בין הדקה ה-4:05 ל-4:14:


הקטע הזה נלקח ע"י ג'ורג' מרטין מהיצירה Prince of Denmark's March, שנכתב בשנת 1700 ע"י המלחין ג'רמיה קלארק. תקשיבו לקטע שבין הדקה ה-0:30 ל-0:36, המוטיב חוזר על עצמו:


Lady Madonna

השיר Lady Madonna נכתב ע"י פול וראה אור במרץ 1968. השיר הזה מאופיין בפתיח של קטע פסנתר מאד ג'זי, שהוא ז'אנר שפול אוהב, בעיקר בהשפעת אביו שהיה נגן ג'ז חובב ואף הייתה לו להקה. שימו לב ל-10 השניות הראשונות של השיר Lady Madonna:


בשנת 1956 ראה אור קטע ג'ז אינסרטמנטלי שנכתב ע"י החצוצרן המפרי לייטלטון, ושמו Bad Penny Blues. כדאי להקשיב ל-25 השניות הראשונות של הקטע:


Revolution

השיר Revolution, שראה אור באוגוסט 1968, מתחיל בקטע גיטרה מאד אופייני בסגנון בלוז ו-R&B. שימו לב ל-6 השניות הראשונות של השיר:


בשנת 1954 ראה אור שיר בשם Do Unto Others של הגיטריסט האמריקאי פי ווי קרייטון. שימו לב לפתיח הגיטרה של השיר, כלומר ל-7 השניות הראשונות:


Come Together

השיר Come Together מאד מזכיר את השיר You Can't Catch Me של צ'אק ברי משנת 1956. גם המוציא לאור, מוריס לוי, שתאגיד המוזיקה, Big Seven Music Corporation, שבבעלותו הייתה בעלת הזכויות על השיר You Can't Catch Me, חשב ככה ואיים לתבוע את ג'ון על גנבת השיר. כדי להימנע מהתביעה המשפטית הסכים ג'ון להקליט את השירים Angel Baby ו- You Can't Catch Me, שללוי זכויות הפצה עליהם. ההקלטה התרחשה בין אוקטובר לדצמבר 1973 , ו-You Can't Catch Me נכלל באלבום Rock'n'Roll משנת 1975.


הנה השיר Come Together:


הנה השיר You Can't Catch Me בגרסת צ'ק ברי:


הנה השיר You Can't Catch Me בגרסת ג'ון לנון:


אז במקרה הזה אין שאלה האם זו השפעה או גנבה שכן מדובר במקרה, מוסכם גם על ג'ון, של גנבה.


Something

השורה הפותחת את השיר Something, זו האומרת Something in the way she moves, נלקחה ע"י ג'ורג' הריסון מהשיר של ג'יימס טיילור, אמן חברת Apple, בשם Something In The Way She Moves משנת 1968.


פרט מעניין הוא שג'יימס טיילור חשב בהתחלה לקרוא לשיר שלו I Feel Fine, משום שבשורה הראשונה ובשורה האחרונה של הפזמון מופיע הביטוי i fell fine. לבסוף בחר טיילור בשם Something In The Way She Moves, כנאמר בשורה הראשונה של השיר, כי I Feel Fine הוא שמו של שיר של הביטלס משנת 1964.


הנה השיר Something:


הנה השיר Something In the Way She Moves - שימו לב להתחלה (עד הדקה 0:45) ולסוף (מהדקה 2:52):


Oh! Darling

כאן המקרה הוא הפוך, כלומר מקרה של השפעה או גנבה שח אמן אחר מהשיר Oh! Darling של הביטלס. מדובר בשיר Say Georgia משנת 1969 שיצא כסינגל שבועיים לפני יציאת האלבום Abbey Road, ע"י להקה אמריקאית די אלמונית בשם איירובונס שהקליטה באולפני EMI. מנהיג איירובונוס, טום הרטמן, הודה ששמע את השיר Oh! Darling לפני שהלחין את השיר Say Georgia והושפע ממנו.


הנה השיר Oh! Darling:


הנה השיר Say Georgia:


I Want You (She's So Heavy)

השיר I Want You (She's So Heavy) מאד הושפע מהשיר Coming Home Baby של מל טורמה, משנת 1962. כדי להבחין היטב בהשפעה הזו כדאי לשמוע את הגרסה הראשונה של השיר I Want You (She's So Heavy), אותו מבצעים ג'ון לנון ובילי פרסטון, שם הדמיון רב במיוחד.


הנה השיר I Want You (She's So Heavy):


הנה השיר I Want You (She's So Heavy) בביצוע מוקדם של ג'ון לנון ובילי פרסטון (האזינו מהדקה 0:11):


הנה השיר Coming Home Baby:


Here Comes The Sun

לשיר Here Comes The Sun יש "גשר" (bridge) שמאד מזכיר את זה שבשיר Badge, וזה לא במקרה. בשנת 1968, בזמן שאריק קלפטון הגיע לאולפני EMI כדי להקליט את סולו הגיטרה של השיר While My Guitar Gently Weeps, הוא כתב עם ג'ורג' הריסון את השיר Badge. תוך כדי כתיבת השיר אילתר קלפטון בגיטרה שלו את האקורדים שבסוף יהיו ה"גשר" של השיר Badge. ג'ורג' מאד אהב את מה ששמע ואימץ אותו גם כ"גשר" לשיר Here Comes The Sun. בכתב היד של השיר Here Comes The Sun , כפי שאפשר לראות בתמונה המצורפת, אפילו רשם ג'ורג':

Middle (song Badge)

הנה השיר Here Comes The Sun (האזינו בין הדקה ה-1:30 לדקה ה-1:34):


הנה השיר Badge (האזינו בין הדקה ה-1:06 לדקה ה-1:17):


Because

ג'ון לנון סיפר שיום אחד שמע את יוקו מנגנת בפסנתר את סונטת אור ירח של לודוויג ואן בטהובן וביקש ממנה לנגן את התווים בסדר הפוך וסביב מה שיצא כתב את Because.


הנה השיר Because:


הנה סונטת אור ירח:


הנה סונטת אור ירח מנוגן הפוך:


Sun King

הפתיח של השיר Sun King מאד דומה לקטע האינסטרומנטלי Albatross של להקת פליטווד מק, משנת 1968.


ג'ורג' הריסון סיפר:

באותה תקופה, Albatross יצא עם כל הגיטרות. אז אמרנו: בואו נהיה פליטווד מק מנגנים את Albatross, רק כדי להתחיל. זה מעולם לא נשמע כמו פליטווד מק אבל זו הייתה נקודת המוצא.


גם ג'ון סיפר:

זה היינו אנחנו מעמידים פנים שאנחנו פליטווד מק


הנה Sun King (האזינו עד הדקה 0:52):


הנה הקטע האינסטרומנטלי Albatross:


Golden Slumbers

פול מקרטני ראה בעת ביקורו בביתו של אביו, ג'ים, מונח על הפסנתר של אחותו למחצה, רות', תווים לשיר ערש שכתב תומס דקר ופורסם בשנת 1603, בשם Cradle Song. פול לא ידע לקרוא תווים אבל משום שמאד אהב את מילות השיר ולקח אותם כמעט כפי שהן והלחין לחן משלו וקרא לשיר Golden Slumbers.


הנה השיר Golden Slumbers:


הנה השיר Cradle Song:


The End

כאשר פול מקרטני ביקש מרינגו סטאר לבצע קטע סולו של תופים עבור השיר The End, קטע שאחריו ביצעו ג'ון, פול וג'ורג' שלושה קטעי סולו של גיטרות, רינגו לא אהב את הרעיון. הוא מעולם לא ביצע קטע סולו של תופים וזה לא היה כוס התה שלו. אבל כשפול לחץ ולא וויתר נזכר רינגו בקטע סולו של תופים של רון באשי, המתופף של הלהקה המצליחה איירון באטרפליי, אותו ביצע בלהיט שלהם משנת 1968, In-A-Gadda-Da-Vida. ואכן קטע הסולו שביצע רינגו מאד דומה לקטע הסולו של רון באשי.


הנה השיר The End (האזינו בין הדקה ה-0:20 לדקה ה-0:34):


הנה השיר In-A-Gadda-Da-Vida (האזינו בין הדקה ה-6:30 לדקה ה-6:50):


Her Majesty


אי אפשר להתעלם מהדמיון הרב בין השיר Her Majesty לבין השיר They're Red Hot של רוברט ג'ונסון משנת 1937.


הנה השיר Her Majesty:


הנה השיר They're Red Hot:


My Sweet lord

כידוע, השיר של ג'ורג' הריסון, My Sweet Lord, עמד במרכזו של ויכוח על זכויות יוצרים כאשר חברת Bright Tunes תבעה את החברות Harisongs, Apple Records ו-BMI, על הפרת זכויות יוצרים בטענה שג'ורג' "גנב" את המנגינה מהשיר He's So Fine של להקת The Chiffons, שראה אור בשנת 1963.


הנה השיר My Sweet Lord בביצוע ג'ורג' הריסון:

הנה השיר She's So Fine:


באוטוביוגרפיה שלו, I Me Mine, שראתה אור בשנת 1980, מכה ג'ורג' על חטא ותוהה איך הוא לא שם לב לדמיון בין השיר My Sweet Lord לבין השיר He's So Fine.


בסיבוב ההופעות של ג'ורג' בארה"ב בשנת 1974, בצל המשפט, ביצע את השיר My Sweet Lord עם בילי פרסטון, אבל כדי לא להסתבך יותר ממה שכבר היה מסובך, הוא אילתר וביצע את השיר לגמרי אחרת. אמנם הוא עשה דבר דומה גם עם שירים אחרים שביצע באותו סיבוב, כמו Something, אבל לגבי השיר My Sweet Lord, זה פשוט היה קורח המציאות.


הנה השיר My Sweet Lord בביצוע ג'ורג' בהופעותיו בשנת 1974:


ג'ורג', שידוע בשל חוש ההומור שלו, הופיע ב-26 בדצמבר 1975, בעוד המשפט על זכויות השיר My Sweet Lord עדיין התנהל, בהופעת אורח בתכנית הטלוויזיה Rutland Weekend Television , עם חברו Eric Idle מחבורת מונטי פייטון. ג'ורג' הופיע בתכנית בתור שודד ים בשם בוב, וביצע שיר שנודע אחר כך כ-The Pirate Song, כשהפתיח שלו זהה לזה של השיר My Sweet Lord. בדרך ההומוריסטית הזו, ענה ג'ורג' לכל אלה שטענו שהוא שדד את השיר של The Chiffons.


הנה השיר The Pirate Song:


בספטמבר 1976 מצא בית המשפט את ג'ורג' בפגליאריזם אך קבע שזה נעשה באפן לא מודע, בין היתר, על בסיס הודאתו של ג'ורג' שהכיר את השיר He's So Fine. על כן, קבע בית המשפט כי על ג'ורג' לשלם פיצויים בגובה 1,599,987 דולר. עם זאת, מאחר ובינתיים רכש אלן קליין, שעדיין ענייניו של ג'ורג' היו תחת ניהולו, את הזכויות של השיר He's So Fine, הוסכם בפברואר 1981, שגובה הפיצויים יסתכם ב-587,000 דולר בלבד.


הדבר המעניין הוא, כי באוטוביוגרפיה שלו, I Me Mine. מציין ג'ורג' כי מקור ההשפעה לשיר My Sweet Lord הוא שיר אחר לגמרי, Oh Happy Days, שהוא הימנון דתי שנכתב באמצע המאה ה-18, ויצא בשנת 1968, בביצוע מקהלת Edwin Hawkins Singers, והפך ללהיט בשנת 1969. כך סיפר ג'ורג':

אני זוכר שכל כך התלהבתי מ-Oh Happy Day של The Edwin Hawkins Singers, שזה פשוט הפיל אותי. פשוט חשתי תחושה נהדרת לגבי אלוהים (the Lord), ואז חשבתי "אני אכתוב עוד Oh Happy Day", שהפך ל-My Sweet Lord".


הנה Oh Happy Days:


אגב, מעניין לציין, שבשנת 1975 ביצעה דווקא להקת The Chiffons, זו שביצעה בשנת 1963 את He's So Fine, גרסה משלה לשיר My Sweet Lord.


הנה השיר My Sweet Lord בביצוע להקת The Chiffons:


Going Down To Golders Green


במסגרת ההקלטות לאלבום All Things Must Pass, הקליט ג'ורג' שיר בשם Going Down To Golders Green. באותה תקופה הוא הפיק את להקת Badfinger, שחבריה התגוררו ב-Golders Green, בצפון לונדון, וישנה סברה שזה היה מקור השראתו לשיר הזה. הלחן של השיר דומה להפליא לזה של השיר Baby Let's Play House שהקליט אלביס פרסלי בשנת 1955. מסיבה לא ברורה, ואולי דווקא בגלל הדמיון הרב בין שני השירים, לא נכלל השיר Going Down To Golders Green באלבום All Things Must Pass או בכל אלבום אחרי של ג'ורג'.


הנה השיר Let's Play House של אלביס פרסלי:


הנה השיר Going Down To Golders Green:

https://tinyurl.com/mhph2t87

Crippled Inside

במהלך פרויקט Get Back, שהתקיים בינואר 1969, שרר כאוס ואי סדר גדול ובמהלכו ניסו הביטלס, מתוך האווירה הקודרת ששררה במרבית הזמן בתוך האולפן, להשתעשע ולהעלות מן העבר שירים ישנים מהימים שבהם הם ינקו את מוזיקת הרוק'נ'רול. כך, הם הקליטו הגרסאות, לרוב המאולתרות, של השירים הללו ואחת הדוגמאות הפחות מוכרת היא הגרסה שביצע ג'ון לנון ב-31 בינואר, היום האחרון של הפרויקט, של השיר Black Dog Blues של ביילס רוז, משנות ה-30.

הנה השיר Black Dog Blues בביצוע ביילס רוז:


הנה השיר Black Dog Blues בביצוע ג'ון לנון:


בספטמבר 1971 יצא האלבום imagine של ג'ון לנון, ובו השיר Crippled Inside, ונראה שג'ון יותר מדי הושפע, בלשון המעטה, מהשיר Black Dog Blues.


הנה השיר Crippled Inside:



Happy Xmas (War Is Over)

בדצמבר 1971 הוציא ג'ון את הסינגל (Happy Xmas (War Is Over, יחד עם יוקו ומקהלת הילדים Harlem Community Choir.


הנה השיר (Happy Xmas (War Is Over:


קיימת בלדה אנגלית משנת 1784 בשם The Ballad Of Stewball, העוסקת במרוץ סוסים שהתקיים במישורים של קילדארה באירלנד, ובו ניצח סוס מפורסם בשם Skewball. הלחן של השיר (Happy Xmas (War Is Over מאד דומה לגרסה של הבלדה, בשם Stewball שביצעה השלישיה Peter, Mary and Paul בשנת 1963.


הנה השיר The Ballad Of Stewball:


הנה השיר Stewball בביצוע שלישיית Peter, Mary and Paul:


62 views0 comments

Comentários


bottom of page